Print Friendly, PDF & Email

Zal ik je eens goed nieuws vertellen?

Feestdagen hoeven NIET per se te betekenen dat je volop moet gaan emo-eten en overeten, in gewicht aankomen of je voortdurend misselijk voelen tijdens kerst- en nieuwjaarsperiode.

Ik weet het, het is lastig. Het lijkt wel of elke samenkomst, receptie of feestje in deze periode moet draaien om eten en drinken.
Gezonde eetgewoontes wordt vlotjes aan een haakje gehangen. Mensen die de rest van het jaar een frisse en voedzame salade eten als lunch, doen zich plotseling tegoed aan bergen boterhammen met Nutella en zakouskis uit de oven alsof ze er zich mee kunnen kwalificeren voor een extra eindejaarsbonus.

Combineer dat met de spanning en de vaak hectische planningen rond die feestdagen, en het is o zo gemakkelijk om in cirkel terecht komen van schransen, spijt hebben en ongewenst uitzetten van je taille. Om dan nog niet te melden dat je lichaam volproppen met voor je lichaam uitdagend, inflammatoir voedsel interfereert met zowat alles van je gemoed tot je immuunsysteem.

Feestdagen hoeven NIET per se te betekenen dat je volop moet gaan emo-eten en overeten, in gewicht aankomen of je voortdurend misselijk voelen tijdens die laatste dagen van het jaar.

Het is tijd voor een gelukkige en gezonde feestdagenperiode!

Hier zijn mijn top 7 strategieën die jou gaan helpen om je doorheen de feestdagen te navigeren. (Mis tip #6 niet – het zou wel eens jouw doorbraak kunnen zijn!)

 

#1. Heb aandacht voor je ontbijt.

Wat je ’s ochtends eet, zet je metabolische toon voor de rest van de dag. Start je dag met een koffiekoek en een koffie verkeerd, en je verhoogt meteen je kansen op een middagenergiedip. Het is veel moeilijker om dat stukje versgebakken cake te weerstaan wanneer je hoofd schreeuwt om energie.

Drink een proteïnerijke shake binnen het uur na ontwaken, en je hebt meteen een voorsprong in weerstand tegen zowel de feestdagen-boefkick als die vervelende virus die de ronde doet.

 

#2. Beweeg meer.

Sporten bevordert niet alleen gewichtsverlies, het houdt ook je hormonen die je eetlust controleren in balans én het laat je gelukkiger voelen.

Een van de beste manieren om eindejaars-stress en overeten te bestrijden is regelmatig trainen. En dat betekent niet uren in de fitness rondhangen! 10 Minuten per dag is alles wat het vraagt om meer lichaamsvet te verbranden en je minder gestresseerd te voelen.

 

#3. Maak van je slaap een prioriteit.

Elke nacht 7-9 uur onverstoorde kwaliteitsslaap is van vitaal belang voor het kunnen behouden van een gezond gewicht en een positieve attitude.

Onderzoek heeft aangetoond dat slechts 1 nacht onvoldoende slaap een piek veroorzaakt van hormonen die je hongerig laten voelen, humeurig en mentaal mistig. Wil je genieten van een vrolijke eindejaarsperiode, zorg er dan voor dat je elke nacht voldoende slaapt

 

#4. Eet iets voor je vertrekt.

Je zal veel minder snel door de knieën gaan voor dat in bladerdeeg gefrituurde kaashapje en dat tweede glas cava wanneer je voor het feestje een lichte maaltijd hebt genoten. In plaats van erop te rekenen dat je gastvrouw gezonde opties heeft voorzien, eet thuis al een kleine, goed uitgebalanceerde maaltijd met zuivere eiwitten, groenten en gezonde vetten. (Het kan ook geen kwaad om een proteïnereep in je handtas te hebben, voor het geval dat…)

 

#5. Hanteer de 3-happen-regel

Neem 3 beleefde happen en leg dan je bestek neer. Dat is genoeg om die karamel-kaastaart van je beste vriendin te proeven maar niet genoeg om jouw gezonde eetpatroon te laten ontsporen.

 

#6. In geval van twijfel, blokkeer de slechteriken!

Soms is ‘nee’ geen optie. Misschien deelt je bazin sneetjes van haar befaamde appelcake rond en zou het je promotie aardig in het gedrang brengen mocht je haar cake afwijzen. Of je schoonmoeder staat breed glimlachend in de deuropening met een plateau vol ham en kaasrolletjes en je houdt teveel van haar om haar te ontgoochelen.

Wanneer je vooraf weet dat je koolhydraten (brood, toast, deegwaren, gebak…) en zuivel (pudding, roomsaus, slagroom…) zal eten, neem dan je voorzorgen door op voorhand een verteringshulpmiddeltje in te nemen dat ervoor zorgt dat de opname van die helse dikmakers zal geminimaliseerd worden en zo ook de gevolgen ervan.  Het heet Forever Lean.

Forever Lean is natuurlijk geen vergunning om een hele schotel mini-gebakjes soldaat te maken maar het betekent wel dat je een back-up plan hebt wanneer de realiteit van het leven in de weg komt te staan van je gezonde eetgewoontes.

Het is een vangnet dat koolhydraten en vetten blokkeert en dat ook helpt bij gewichtsverlies en cravings. Je vindt Forever Lean hier.

 

#7. Las af en toe een pauze in.

Heb je ooit al opgemerkt dat je altijd blijkt aan te komen of ziek te worden wanneer je leven wat stressvoller is? Dat is geen toeval!

Stress verhoogt het hormoon cortisol. Verhoogde cortisol betekent dat je meer vet gaat opslaan, minder goed kan slapen en minder weerstand hebt tegen infecties.

Neem tijdens de feestdagen tijd om te ontspannen, neem wat tijd voor jezelf en zorg ervoor dat je jezelf niet beklemt tussen te veel stressvolle activiteiten.

Als jij altijd diegene bent die voor de ganse familie in de potten moet roeren met Kerst, verdeel dan eens de taken. Het is ook best oké om op een liefdevolle maar kordate manier “nee dank je” te zeggen op een uitnodiging voor een nieuwjaarsfeestje.

 

Wat is jouw beste tip om te beletten dat je gaat overeten tijdens de feestdagen? Ik lees je graag!
Deel jouw tip hieronder.

Reacties