Print Friendly, PDF & Email

Vandaag ga ik iets heel persoonlijks met je delen.  Iets delicaats, zeker als afslankcoach.

Ik ben in de afgelopen weken flink 2,5kg bijgekomen. Daar voel ik me helemaal niet lekker bij. En daar ben ik ben helemaal niet trots op.

Zo zie je maar, het overkomt zelfs te beste afslank coach 😉

Het is immers niet omdat je wéét wat je moet doen om slank te worden en te blijven, dat je er ook werkelijk in slaagt. Het vergt een dagelijkse laserfocus op je doel. Het vraagt elke dag een ijzersterk commitment ten aanzien van je doel. En wanneer je je even wat minder voelt, gaat het snel de verkeerde richting uit.

Waar liep het de afgelopen weken fout bij mij?

Wel, ik ben moe. Ik voel me vermoeid. Dat komt in de eerste plaats omdat ik mijn slaap niet goed genoeg heb verzorgd. Ik ben een vroege vogel. Ik sta elke ochtend om 5u op. Dat betekent dat ik ’s avonds om 22u, ten allerlaatste om 22u30 moet gaan slapen. Onze recuperatie-uren liggen bovendien tussen 22u en 03u. Hoe meer van deze uren je meepikt, hoe fitter je je overdag zal voelen. Daar ging het bij mij de afgelopen weken te vaak verkeerd.

Een vermoeid lichaam vraagt om energie. Ons hoofd vertaalt dat vervolgens in “ik wil eten”. Ik ben de afgelopen weken inderdaad meer gaan eten. Meer dan gewoonlijk, meer dan nodig. Toen ik ging uit eten bijvoorbeeld, nam ik een hoofdgerecht én een voorgerecht, iets wat ik normaal nooit doe.

Vermoeidheid verlaagt je weerstand. Ik werd ziek. Ik kreeg een flinke verkoudheid met sinusitis. Daarmee gaf mijn lichaam nogmaals aan dat het toe was aan rust. Maar aangezien ik de enige medewerker ben in mijn zaak en heel wat klanten op mij rekenen, kon ik zomaar niet mijn zaak een aantal dagen sluiten en rust nemen. Dus ik bleef doorwerken en raakte daardoor nog meer uitgeput.

Een vermoeid lichaam beweegt niet meer. Letterlijk en figuurlijk. Een vermoeid lichaam KAN NIET afslanken. Dat is een discussie die ik zo vaak met klanten voer. Het is echt zo.

Ik had ook totaal geen zin en vond niet de kracht om te bewegen, te sporten. En toch is bewegen essentieel. Voor onze algehele gezondheid.
NIET BEWEGEN IS HET NIEUWE ROKEN!
Bewegen is belangrijk voor iedereen. En zeker voor wie wil afslanken of slank wil blijven. Het heeft bovendien ook een belangrijke positieve invloed op je geestelijke welzijn.

Dat heb ik ook duidelijk gemerkt. Ik voelde me mentaal en emotioneel een stuk zwakker. En wat doet een mens dan? Grijpen naar comfort food! Waarom? Omdat dat werkt! Na een overbodig zoet of hartig snackje, maakt je lichaam meteen een dosis endorfine aan waardoor je je instant gelukkiger voelt. Althans voor heel even. Mijn comfort food is fruit en noten. Nu hoor ik je zeggen: dat is toch gezond! Dat klopt! Maar als je er overmatig van eet, kom je er net zo goed van bij.

Ik heb ook te weinig water gedronken en ik heb mijn supplementen niet genomen zoals het hoort.

Tel al deze dingen bij elkaar op en je krijgt 2,5 kg!

Weet je waar ik mij op betrapte? Ik suste mijzelf. Ik voelde natuurlijk wel dat het de verkeerde richting uitging maar ik vertelde mijzelf dat het toch niet zo erg was. Dat ik toch nog altijd slank was. Ik vermeed ook de confrontatie met de weegschaal. Gevaarlijk!

Wanneer kwam dan mijn keerpunt? Wat was mijn confrontatiemoment?

Afgelopen weekend. Toen ik mijn jeans aantrok en voelde hoe ongemakkelijk strak ze rond mijn benen zat. Ik vind dat een hatelijk gevoel! Als klap op de vuurpijl ontdekte ik, na een ritje op de motor dat mijn leren broek – OMG – gescheurd was. Dat kon tellen als eye opener!

Wat nu?

Want ik wil natuurlijk van die extra kilo’s en het daarmee gepaard gaande slechte gevoel af.
Om te beginnen zal ik sowieso een aantal basics moeten aanpakken.

Zo zal ik mijn slaaphygiëne terug moeten verzorgen. Ik zal dan ook minstens 3 keer per week om 22u gaan slapen.

Dat zal maken dat ik me overdag fitter en energieker zal voelen, emotioneel krachtiger, mentaal sterker.
Ik ga 3 keer per week sporten. Dat heb ik gepland in mijn agenda. Zoniet, komt het er niet van. Ik ga de komende weken 3 keer per week op de weegschaal staan. Want meten is weten.

Ik ga minimum 2 liter water per dag drinken. Dat is gewoon essentieel voor het wel functioneren en schoonmaken van alle cellen in mijn lichaam.

Voorts kan ik twee dingen doen.

Ik kan mijn goede eet gewoontes weer oppikken en minder, cleaner en regelmatiger eten. Dat zal mij na verloop van tijd, ik schat een paar weken, wel resultaat opleveren. Doch die lange termijn-gedachte zint me niet. Ik heb geen geduld. Ik wil snel resultaat. Want alleen dat motiveert me en maakt dat ik mijn resultaat gemakkelijker zal behouden.

 Of ik kan een body cleansing doen.

Even mijn lichaam en geest resetten en ontdoen van de inmiddels opgeslagen afval- en gifstoffen.

Dat zal mij snel resultaat geven en mijn kansen op behoud van resultaat op de lange termijn aanzienlijk verhogen. Dat is wat mij wél enthousiast maakt.

Weet je wat opmerkelijk is? 7 Maanden geleden voelde ik me net zo futloos en vermoeid. Toen heb ik een 9-daagse body cleansing gedaan. Na die 9 dagen voelde ik me fantastisch: energiek, fit, mijn huid was zuiverder, ik was 2,8 kg en aanzienlijk wat centimeters kwijt. Mensen rondom me vroegen me wat ik had gedaan om er zo goed uit te zien.

Dat sterkt me in mijn overtuiging dat iedereen twee keer per jaar zo’n zuivering zou mogen doen. Een keer in het voorjaar en een keer in het najaar.

Dat is precies wat ik ga doen. En ik start morgen.

Als je dat fijn vindt, hou ik je graag op de hoogte van mijn ervaringen tijdens deze 9 dagen en van mijn resultaten. Laat je gegevens achter in het formulier rechts van dit bericht en geef daarmee aan dat je mij graag wil volgen.

Zo, dit bericht was bij wijze van niet zo evidente bekentenis en bij wijze van engagement naar het bereiken van mijn doelen.

Fijn dat je mijn verhaal hebt gelezen. Ik hoop dat het waardevol voor je was.
Zorg goed voor jezelf. Heb je lichaam lief. Graag tot de volgende blog!

signature tanja

Reacties