Top 15 Plaatsen waar Gluten zich verbergen

Print Friendly, PDF & Email

Top 15 Plaatsen waar Gluten zich verbergen

Gluten zijn verdraaide geniepigerds!  Je weet dat ze verborgen zitten in al het lekkers van de bakkerstoog.
Maar om glutenvrij te eten, moet je natuurlijk weten waar ze nog meer stiekem op de loer liggen.

Check de top 15 plaatsen waar gluten zich verscholen houden in je voorraadkast en op je bord.

Ik heb het al eerder gehad over de gevaren van gluten en eenvoudige manieren om gluten-vrij te eten.  Maar een van de grootste uitdagingen bij het gluten-vrij eten is de verborgen bronnen van gluten op te sporen in onze gewone voeding.

De voor de hand liggende no-go’s omvatten alles wat tarwe bevat, gerst of rogge, brood, pasta en bloem zijn de meest voorkomende overtreders.

Het is ook belangrijk om te kiezen voor glutenvrije havervlokken!
Deze worden nl. vaak verwerkt met gluten.  Hetzelfde geldt voor sojasaus en bier, vaak gebrouwen en gefermenteerd met tarwe of gerst.

Echter, de volgende 15 voedingsmiddelen kunnen bedrieglijk zijn omdat het vaak gebruikte namen zijn voor ingrediënten die gluten bevatten.  Wanneer je glutenvrij wil eten is het dus belangrijk om deze te vermijden.

1. Bulgur (gedroogde gebroken tarwe)

2. Zemelen (de harde buitenste schil van verscheidene graansoorten)

3. Couscous (kleine korrels tarwepasta)

4. Einkorn (eenkoorn – een tarwesoort)

5. Cornflakes (ontbijtgranen gemaakt van tarwe)

6. Farro (mengeling van verschillende granen)

7. Grutten/Gort (vaak gemaakt van gerst)

8. Kamut (oude tarwesoort)

9. Moutextract of Moutsmaakstof (beiden afkomstig van gerst)

10. Matzo (gemaakt van tarwe zonder zuurdesem)

11. Orzo (ziet eruit als rijst maar is pasta – een klassieker in de Griekse keuken)

12. Seitan (pure gluten!, in de veggie keuken een populaire vleesvervanger)

13. Griesmeel (grof gemalen tarwe)

14. Spelt (oertarwe)

15. Triticale (kruising tussen rogge en tarwe)

NOOT: boekweit is een gluten-vrij zaad en vaak een veilige optie voor mensen met gluten-intolerantie of coeliakie.

Het is belangrijke goede gewoonte om etiketten te lezen wanneer je glutenvrij wil gaan. Met deze lijst erbij wordt het een stuk makkelijker.

Heb jij nog dingen toe te voegen aan deze lijst?  Reageer ajb hieronder!

Hartelijk dank om deze post te lezen. 

Als je interesse hebt om meer te leren over hoe je je dieet kan aanpassen, stuur me gerust een persoonlijk bericht of reageer hieronder.  Ik kijk met plezier of ik je kan helpen.

Reacties

By |2018-11-16T17:11:32+00:0016 november 2018 (17:07)|

About the Author:

Ik ben mam-preneur (mama-ondernemer), wellness & lifestyle coach. Sinds 2005 ben ik professioneel actief in de wellness-sector. Sinds 2013 begeleid ik (voornamelijk dames) naar een gezondere manier van leven met als gevolg: een fitter, jonger en slanker lichaam. Mijn methode combineert natuurlijke voeding en beweging en is gestoeld op meer dan 13 jaar professionele ervaring in de sector, eigen ervaring en voortdurende bijscholing. Sinds 2015 help ik ook andere dames om vanuit hun ervaring een eigen wellness-business van huis, uit te bouwen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.