Word je nu van pasta dik of niet?

Print Friendly, PDF & Email

Is pasta nu gezond of niet?

+ 7 tips om op een gezonde manier pasta te eten

Als het op voeding aankomt zijn mensen meer dan ooit in de war en op zoek naar antwoorden.

Zo is er de vraag:
Is pasta nu gezond of ongezond?  Verdik je er nu van of niet?

En het antwoord zal je mogelijk verbazen!

Het probleem.

Net als andere verwerkte koolhydraten zoals de meest ontbijtgranen, brood, gebakken dingen allerlei, is pasta in het vak geschoven van de voeding die problemen veroorzaakt, zeker wanneer het aankomt op in kilo’s aankomen.

De laatste jaren kreeg pasta zelfs de schuld voor het aanzienlijk bijdragen aan de obesitas epidemie!

En dat terwijl het in landen als Italië een hoofd-voedingsproduct is.  Al decennia lang!

De meeste mensen houden ook van pasta.

En het is voor velen dan ook de grootste uitdaging om pasta te laten op advies van bijvoorbeeld een voedingscoach omdat ze willen afvallen.

Ik vond het daarom belangrijk om eens te gaan onderzoeken in de recent wetenschap hoe dat nu precies zit met die pasta.

Is pasta nu gezond of niet en word je er dik van of niet?

Een recente meta-analyse zocht het antwoord uit op deze vraag.

En de bevindingen van de analyse zijn verrassend!

Vooral voor mensen die succesvol een low carb dieet volgen – zeg maar een laag-koolhydraatrijk dieet zoals paleo of ketogeen dieet.

De resultaten:

Mensen die pasta aten in het kader van een algemeen laag koolhydraatrijk voedingspatroon bleven op gewicht en vielen zelfs af.

Mensen die pasta aten binnen een algemeen hoog koolhydraatrijk voedingspatroon (zoals de meeste mensen hier in ons land) kwamen bij.

Wat betekent dat nu?

Pasta kan gezond zijn als je het in beperkte mate eet en als je het combineert met andere gezonde voeding.

Maar natuurlijk het omgekeerde is ook waar: veel pasta eten en niet combineren met veel andere gezonde voeding die laag is in calorieën en hoog in voedingswaarde, laat onvermijdelijk je middel uitzetten en heeft een algemeen negatief effect op je gezondheid.

Het gaat dus over meer dan alleen pasta.

Als je een normale portie pasta eet (ong. wat gekookt in 1 mok kan), gecombineerd met veel onbewerkte voeding – vooral verse groenten zoals waterkers, chinese kool, spinazie, romeinse sla, andijvie, kool, rucola, spruitjes, radijs,… – dan zal die pasta zelfs 2x/week geen spelbreker zijn

Combinatie is belangrijk

Hoe groter je portie pasta is en hoe minder gecombineerd met deze voeding, hoe meer je er van verdikt en hoe slechter voor je gezondheid.

Kijk dus uit op restaurant!

MAAR!!!

Het hangt ook van je darmgezondheid af

Mensen met een prikkelbare darm (naar verluid 70+% van de westerse bevolking) zijn gluten-intolerant – en krijgen bij het eten van gluten ontstekingen wat allerlei problemen veroorzaakt.

Gewone tarwepasta is een gluten-bom!

En ook hier speelt combinatie een belangrijke rol.

Zo zal je vertering al een stuk vlotter verlopen wanneer je je pasta combineert met groene blaadjes en gezonde vetten als olijfolie en kokosolie.

Samengevat in de praktijk:

7 TIPS voor gezonde manier van pasta eten

1. Kies voor glutenvrije pasta (geen gluten) zoals rijstpasta of Konjac pasta (dit zijn nl. pure vezels)

2. Eet normale dus kleine porties (wat gekookt in een mok past)

3. Eet er massa’s verse groenten, groene blaadjes en scheutjes bij

4. Bereid je pasta al dente.  Dat laat je suikerwaarde in je bloed minder stijgen (= lagere GI)

5. Combineer je pasta met gezonde vetten en eiwitten (wilde vis, zalm, kip, kalkoen, grasgevoerd rundvlees,…)

6. Voeg vezels toe.  Die krijg je sowieso bij je groene blaadjes mee.

7. Combineer met goede zuren: bv vinaigrettes op basis van azijn of citroensap. Doe wat appelazijn in een glas water dat je voor je maaltijd drinkt.  Dat helpt met verteren van koolhydraten.

Hoop dat deze inzichten en tips waardevol voor je zijn en je kunnen helpen om van je favoriete pasta te genieten zonder dat het een negatief effect heeft op je lijn en op je gezondheid.

Ik hoor graag van je!

Reageer hieronder en vertel me of je een pasta-liefhebber bent en wat je hieruit meeneemt.

Reacties

By |2018-05-17T05:26:30+00:0015 mei 2018 (22:32)|

About the Author:

Ik ben mam-preneur (mama-ondernemer), wellness & lifestyle coach. Sinds 2005 ben ik professioneel actief in de wellness-sector. Sinds 2013 begeleid ik (voornamelijk dames) naar een gezondere manier van leven met als gevolg: een fitter, jonger en slanker lichaam. Mijn methode combineert natuurlijke voeding en beweging en is gestoeld op meer dan 13 jaar professionele ervaring in de sector, eigen ervaring en voortdurende bijscholing. Sinds 2015 help ik ook andere dames om vanuit hun ervaring een eigen wellness-business van huis, uit te bouwen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.